کد مطلب:211584 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

پیش گفتار
«اهل بیت ما با كسی قابل مقایسه نیستند»

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله

«سخن من، سخن پدرم، سخن پدرم سخن پدربزرگم، سخن پدربزرگم، سخن پدرش، سخن پدر وی، سخن علی بن ابی طالب است، سخن علی بن ابی طالب، سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سخن رسول خدا فرمان پروردگار عزوجل است».

حضرت امام صادق علیه السلام

«نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده است و نه در ذهن كسی خطور كرده است كه كسی بهتر از جعفر صادق در فضیلت، علم، عبادت و تقوا باشد».

مالك بن انس

اگر به چهره ی جعفر بن محمد می نگریستم، متوجه می شدم كه وی از سلاله ی پاك پیامبران است.»

عمر بن مقدام

سخن درباره ی امام جعفر صادق علیه السلام، امام مسلمانان، استاد فقیهان و محدثان، پایگاه دانشمندان و متفكران در واقع سخن گفتن درباره ی یكی از بزرگان اهل بیت علیهم السلام و شاخص ترین آن هاست. و بیان دوره ای از دوره های امامت و رهبری فكری و سیاسی در زندگی مسلمانان است.

معرفی وی، برای كسی كه او را نمی شناسد، بخشی از شناساندن اهل بیت علیهم السلام و مطالعه درباره ی شخصیتی از شخصیت های امامان علیهم السلام و اهل بیت پیامبر می باشد تا از این طریق خط كاملی از نهضت و جنبش ائمه ی مسلمانان به دست آید و میان دوره های مختلف زندگی آن ها از لحاظ تحقیق، هماهنگی صورت گیرد.

این مقاله ی تحقیقی برای كسی كه درباره ی اهل بیت علیهم السلام بررسی می كند، این حقیقت را مشخص می سازد كه همه ی آن ها تاریخی واحد دارند و ابعاد و فراز



[ صفحه 8]



و نشیب آن با گرایش های درونی آن ها و با زندگی همه ی آن ها هم خوانی دارد.

همه ی آن ها تلاش داشتند كه از اصالت شریعت محافظت نمایند و موضع گیری آن را مورد حمایت قرار دهند. در خلال مطالعه در زندگی امام جعفر صادق علیه السلام به این مسئله بیش تر واقف خواهیم شد.

مطالعه درباره ی یكی از شخصیت های اسلامی - همانند شخصیت امام صادق علیه السلام باید پیرامون اهمیت و تأثیر عقیدتی و تاریخی از منظر زندگی مسلمانان به طور خاص و همه ی انسان ها به طور عام متمركز شود. به همین علت مطالعه ی خود را حول كشف این حقیقت و شناساندن آن به منظور ارائه ی تصویری شفاف و واضح از شخصیت امام جعفر صادق علیه السلام - تا حدی كه این نوشته به ما فرصت آن را بدهد - متمركز كرده ایم.

به این منظور، این مقاله را بر اساس موضوعات زیر به جهت اهمیت و تمركز بحث مورد بررسی قرار دادیم:

1- معرفی شخصیت امام صادق علیه السلام؛

2- اوضاع سیاسی معاصر امام صادق علیه السلام؛

3- جایگاه علمی امام صادق علیه السلام.



[ صفحه 11]